Spisa veganskt

Denna blogg är inaktiv sedan en tid tillbaka. Jag låter den ligga uppe för receptens skull, men räkna inte med några uppdateringar.

29 mars 2006

sojagryta med bovetegröt

gröten i fråga blev till av misstag genom att jag råkade lägga bovetegrynen i blöt en lång stund innan de skulle koka. detta var inte så smart, för på fem minuter hade allt kokat ihop till en grötliknande massa och blev inte alls de kokta gryn jag hade tänkt, men det smakade gott hur som helst och ihop med den såsiga sojagrytan smakade det inte grötit utan enbart grytigt, såsigt och gott!


såsig sojagryta med syrade morötter
sojabitar
grönsaksbuljong
havregrädde
sojasås
gul lök
syrade morötter

förbehandla sojabitarna enligt förpackningen (blötläggning, sjudning, kokning eller vad det nu står att en ska göra med dem).
finhacka löken och stek på låg värme. häll i sojabitarna och stek en stund. tillsätt lagom mycket syrade morötter (jag tog drygt två matskedar till en gryta med fyra portioner). tänk på att de ger mycket smak och syrlighet så ta hellre lite i taget än för mycket! rör runt och låt stekas en stund. lös upp en grönsaksbuljongtärning i 1 dl kokande vatten och häll i. rör runt och skvättlite sojasås över och lagom mycket havregrädde, så att grytan får en fin färg och smakar bra. ha i fler kryddor om du har lust (det hade inte jag, det räckte med kryddorna på morötterna). rör runt en stund tills det smakar bra och ät genast med kokt bovete, ris, bulgur eller vad du finner lämpligt!