Spisa veganskt

Denna blogg är inaktiv sedan en tid tillbaka. Jag låter den ligga uppe för receptens skull, men räkna inte med några uppdateringar.

02 mars 2006

Müslifrukost

så var det frukostdags, och jag ville göra något mer avancerat än igår. jag hittade ett recept på sesammjölk på förpackningen till gårdagens inköpta sesamfrön. det måste jag ju prova! dock modifierade jag receptet något.

sesam- och bananmjölk
1/2 dl sesamfrön (oskalade)
1 banan
1-5 dl vatten

mixa sesamfröna med lite vatten i taget. tillsätt mer vatten tills blandningen blir så "mjölkig" och lös som du vill ha den. mixa i bananen. tillsätt ev. mer vatten.

enligt receptet kunde sesammjölken även sötas med honung eller sirap, men jag tyckte inte det behövdes. min mixerstav funkar inte sådär exemplariskt, så blandningen blev ganska "crunchy", men jag gillade det. ett tips är nog att använda matberedare eller liknande istället för stavmixer.

till denna mumsiga mjölkblandning måste jag förstås ha müsli!
jag anger måtten i delar eftersom det förstås går att göra hur mycket müsli en vill.

supermüsli
2 delar kruskakli
1 del vetegroddar
1 del linfrön (krossade eller hela, jag använde hela)
1 del soltorkade russin
1 del mandlar

hacka mandlarna grovt och blanda ihop allt, förvara i en lämplig tät burk eller pappförpackning i skafferiet.

och smakupplevelsen?
supermüsli med sesam- och bananmjölk var toppengott!