Spisa veganskt

Denna blogg är inaktiv sedan en tid tillbaka. Jag låter den ligga uppe för receptens skull, men räkna inte med några uppdateringar.

02 mars 2006

Färgglad sallad

lagom till lunch blir jag nyfiken på de syrade morötterna som inhandlades igår så jag svänger ihop en matig lunchsallad. proportionerna är individuella, själv har jag haft ungefär lika mycket av allting.

gurka
tomat
kiwi
syrade morötter
gröna linser (som jag lade i blöt i går)
alfalfagroddar
avocado
solrosfrön

finhacka/strimla gurka, tomat, kiwi och avocado. blanda ihop med lagom mycket syrade morötter (tänk på att de ger väldigt mycket smak, så börja med lite i taget!). strö över gröna linser och solrosfrön. vackert för ögat och gott för gommen!

att ha sötsyrliga frukter såsom kiwi i sallader fungerar alldeles utmärkt och är en trevlig smakbrytare. annat som passar bra i sallad är vattenmelon, röda äpplen, jordgubbar och russin. utöver solrosfrön är också sesamfrön, pinjefrön och hackade mandlar eller nötter alltid gott att strö över salladen samt ger ett bra komplement av fetter, proteiner och mineraler.

1 Comments:

At 12:30 em, Anonymous Anonym said...

Hej! Intressant blogg du har, är intresserad av rawfood men det blir aldrig av att man orkar testa längre perioder. Ska kolla din blogg och låta mig inspireras! Såg att du länkar till mig, väldigt kul, jag ska återgälda länken numedetsamma. Vi ses

 

Skicka en kommentar

<< Home